Årsresumé av 2010



Januari: Tråkig månad som det alltid är. Inspirationen kom och försvann lika fort tror jag. Gav längskidor ett ärligt försök för att sedan inse att det är lika illa som jag minns det. Köpte fjärrutlösaren och blixtdeffusern till kameran, funderade på uppgradering av kamera.



Februari: Melodifestivalen ägde rum i Örnsköldsvik. Jag, Anton och Lisa fick jättebra platser till genrepet och var väldigt nöjda. Fotoshoots ägde också rum! En på Nola där Johanna gick som modell för Anton och sedan (om jag får säga det sjäv) väldigt snygga vinterbilder på Anton själv. Hälsade på Andreas uppe i Umeå gjorde jag också, samt tog mig en tur till Lycksele. Vinter OS var också i full gång vilket jag tyckte var väldigt skoj. Har för mig att det var i Februari som Emma och jag tog den jättelånga promenaden till Emelie, runt höglandssjön och sedan tillbaka till skolan.



Mars: Jag köpte min älskade nya kamera, Nikon D90! Tränade på alla Sarek låtar med kören, tänk att vi orkade. Fick även den härliga nyheten att Martin Stenmarck, Kent och Andreas Johnson skulle uppträda på gatufesten vilket gjorde mig lycklig som en apa! Såg hela Oscarsgalan med Emma, det var totally awesome och skall också göras om i år igen. Om jag inte minns fel var det nog i Mars som jag började spela gitarr "igen" också.



April: Jag hade en fotoshoot med Bea som modell och med Marre som coach. Fyllde 17 år och bjöd hem kompisar på tacokväll vilket var väldigt mysigt. Jag såg på "Remember Me" med Emma, Emelie o co, något vi lovade varandra att göra om men som aldrig hände. Jag sjöng med Sarek i Ullångers kyrka... Just då var det inte så värt men nu efteråt så känns det rätt så coolt. Cyklade för första gången på året, satte upp studsmattan, quotade Lejonkungen med Emma och till slut firade jag sista april med Bea och Marre.



Maj: Ante fyllde 50 år och jag fick äran att vara fotograf på kalaset, mitt första riktiga fotouppdrag kanske. Jag tog bort tandställningen efter att ha haft den i munnen i 2 år. Sista avsnittet på Grey's Anatomy. Jag avslutade "Estetisk verksamhet"s kursen med att ha 3 dansuppvisningar i aulan. Tror även det var i Maj som Emma och jag fick reda på att vi kom in på IC, kanske det bästa av allt. 



Juni: Skolorna stängde igen för sommarlov, jag slutade Sp1e och hade i och med det avslutat mitt första gymnasieår. Glad var jag för friheten av sommarlov och för att gymnasiet är så mycket bättre än högstadiet. Bea tog studenten och åkte runt på flak i stan. Jag var dum och brände mig i solen vilket gav en bränna som skulle vara kvar hela sommaren och lite in på hösten. Lisa, Anton och jag for ner till Stockholm för att se Daniel och Viktoria gifta sig, men häftigast av allt, vi såg Hamlet (Jacob Eklund live!) två gånger!



Juli: Gatufesten - kan inte sammanfatta det annat än underbart! Det kan kanske vara den bästa dagen i mitt liv. När Martin Stenmarck gjorde ett hjärta till mig, Kent öppnade med "Utan dina Andetag" och avslutade med "Mannen i den vita hatten", när jag fångade plektrumet och sedan var så skakis att jag knappt kunde hålla i det... ja, bäst helt enkelt. Inte nog med det, jag såg Andreas Johnson (<3) och Salem al Fakir live också. Sovde över i båten för första och enda gången på året. Underbar måndad.



Augusti: Utan nån som helst hunderfarenhet så var jag hundvakt åt Shadow och Noatak. Det betydde att gå upp tiigt på morgonen och ta ansvar - men trots det var det riktigt mysigt! Jag färgade håret svart till allas förvåning, mest för att få en riktigt förändring tills skolan började. Skolan började igen vilket betydde att jag flyttade in från min älskade friggebod och in i huset igen. Jag tyckte att vi hade haft bra klass och lärare i ettan, det var dock ingenting i jämförelse med hur det skulle bli i tvåan. Bättre klass, bättre lärare, bättre bättre. Började umås med Markus, Rämsy, Evelina och Liselotte, var på 3-års test med Annika och hennes häst, gick på Dockstadagen med Emma, red kadrilj på hockeyplan och mycket mer.



September: Livet började återgå till det normala efter sommarlovet. Var lyckligare än någonsin på skolan trots att läxorna och proven rasade in ett efter ett. Kören började igen, Lisa och jag började boxercisen, jag började kolla på 24 och Grey's Anatomy började igen. Nytt objektiv till kameran köpte jag också, Nikkor 50 f/1,8. Den 19 September var det val och Sverigedemokraterna kom in i riksdagen, otroligt obehagligt. 



Oktober: Var ute och åt med mamma och Kristina för att sedan gå och kolla på Ladies Night som kom till Örnsköldsvik, Martin Stenmarck och Andreas Johnson live igen var inte så illa. IC3 anordnade IC fashion show och Markus, Rämsy, Emma, Evelina, Marre och jag följdes åt och åt innan för att sedan titta på showen, bra dag! Vi spelade upp Hamlet på skolan, mina fina stora braiga hörlurar levererades och jag kollade klart på sista säsongen av 24. Livet och skolan rullade på som vanligt och alla i klassen försökte tvinga på folk olika saker att köpa.



November: Jag tror den här månaden bildvis kan sammanfattas med bildtorka, inte alls många bilder från november ska jag säga. Morfar fyllde i alla fall 80 år och vi var såklart där och grattade honom. Jag hade mitt "filmmaraton" på lovet, såg 21 filmer om jag inte minns fel. Hälsade på Andreas uppe i Umeå, var med på öppet hus på skolan, blev konstigt facinerad av nagellack, började lyssna på Stephen Lynch och jobbade på med läxor och prov.



December: December kom fort utan att jag riktigt var beredd på det. Utan julkalender, paketkalender eller chokladkalender var det som vilken annan månad som helst förutom ångesten över julklappar. Fotade VRKS's årliga julkort som faktiskt blev det bästa någonsin (enligt mig då). Klippte av mitt långa hår vilket blev välsigt bra. Var med Rämsy och Markus på Nif-natta och övernattade på resecentrumet, galet! Fick inspiration till att leka i photoshop igen genom att göra en affisch till min påhittade film. Evelina, Emma och jag jobbade in till det sista på vår företagsekonomi/engelska film som vi sedan fick riktigt bra betyg på. Skolan led mot sitt slut med nolarevyn och julavslutning med arbetslaget. Jul kom och jag fick ett nytt stativ, morgonrock, pengar, nagellack, Greys Anatomy s3 och annat. Nyår firades hos Lisa med en massa naturare och Emma.


2011: Nu är det ett nytt år. Längtar redan till sommaren men innan det ska jag ta mig igenom några månader till med skola. Tycker ändå inte alls det känns så jobbigt eftersom skolan faktiskt är  rolig nu med klassen och allt. Mitt nyårslöfte är defenetivt att fota mera!! Blev lite besviken när jag tittade igenom 2010 mappen, det var för få bilder där. Förhoppningsvis får jag se Kent och många fler live i år också, det är det jag minns bäst från 2010 tror jag. Det blir att jobba vidare med klassen genom att blada, sälja massa saker och anordna IC fashion show.

Känner mig i allmänhet väldigt lycklig och glad. Går oftare med en glad känsla efter skolan och skrattar mer än vad jag har gjort tidigare år. Trots att prov och läxor kan ge en panik och ångest så tror jag att det kommer gå bra ändå. Det gäller bara att hitta personer och saker som gör en glad; kören, vänner, familjen, film, musik, fotografering och bara sitta o göra ingenting.

två noll ett ett. Det löser sig!

Kommentarer
Kommentar av: Emma Pemma
2011-01-02 klockan 01:17:46

Gud va mkt som har hänt det här året ändå *-) .. gillar att jag nämns ganska mkt i det här inlägget, haha!


Kommentar av: Lisa
2011-01-02 klockan 02:04:43

2011 kommer även att bli året då jag kan titulera mig som arbetslös. Awesome? (:

Kommentar av: A. Hörnfeldt
2011-01-05 klockan 00:49:44

YOU'RE A FUCKING ROCKSTAR!

Tack för allt du ställt upp med under 2010 och för alla fina stunder vi haft tillsammans. Du är så bra.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Rebecka Vigren, är 19 år och bor i en liten by som heter Docksta. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och håller just nu på att starta upp mitt eget företag med inriktning på porträttfotografering.

När jag inte fotograferar tycker jag mycket om att skriva, se på film, umgås eller bara ta det lugnt och lyssna på musik. I min blogg kommer ni få se många foton och glimtar från min vardag. Välkommen hit!

Tillbaka till startsidan