Dagens goda gärning

Söndag 25 maj betyder en sak - Mors dag! Eller, ja, det också (grattis på mors dag mamma <3). Men kanske framföallt - val till EU-parlamentet! Hur fantastiskt är det egentligen inte att vi lever i ett demokratiskt land där man får rösta hur man vill? Väldigt fantastisk skulle jag vilja säga! Så idag klädde jag upp mig lite extra med långkjol och sandaler för att gå och rösta för första gången i mitt liv. Jag blev väldigt osäker på hur jag skulle göra men de snälla "valmänniskorna" (de som tar emot rösterna) hjälpte mig såklart. När jag sedan lämnade in mitt valkuvert sa kvinnan som tog emot det "Vad kul det är att se någon ung som kommer in och röstar!" - vilket gjorde mig både glad och lite... fundersam. För mig är det väldigt viktigt att rösta, och om man inte vet vad man vill rösta på eller inte tycker att något parti representar något bra, så kan man också rösta helt blankt för att visa det. Jag kan faktiskt inte komma på någon bra anledning till att inte rösta. Ingen alls. Jag röstar för att göra mig hörd, för att visa att jag bryr mig om Sverige och världen, för att få ett hållbart klimat, för att få ett jämställt samhälle, för att inte låta nationalistiska och rasistiska partierna ta över makten. Jag röstar för att göra skillnad, jag röstar för att det är viktigt.

Belönade mig med en glass efter röstningen och drog på mitt "ut-med-dig-och-rösta"-face till mina instagramföljare

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Rebecka Vigren, är 19 år och bor i en liten by som heter Docksta. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och håller just nu på att starta upp mitt eget företag med inriktning på porträttfotografering.

När jag inte fotograferar tycker jag mycket om att skriva, se på film, umgås eller bara ta det lugnt och lyssna på musik. I min blogg kommer ni få se många foton och glimtar från min vardag. Välkommen hit!

Tillbaka till startsidan