Monstruösa måndag

Dagen började redan väldigt dåligt i natt. Kan väl först nämna min besvikelse på Europa. Inte ens 70 år har gått sedan förintelsen och nu röstas högerextremistiska partier fram i nästan vart enda land. I Frankrike blev Front National, ett ytterst rasistiskt parti, störst, och här i Sverige fick Sverigedemokraterna nästan 10% av rösterna. Det här skrämmer mig något oerhört. Att rasistiska partier kan gå fram så mycket i val, att människor är så egoistiska och att vi verkligen aldrig lär oss av vår historia, det är skrämmande. Ingen ska någonsin få hota någon på grund av dennes etniska bakgrund. Ingen ska hota min rätt till ett jämställt samhälle, bara för att jag är kvinna. Ingen ska få hota alla vi människors lika värde. Därför måste vi stå upp mot rasismen och denna diskriminering som nu är invalt i vårt EU-parlament. Låt den inte normaliseras. Skriv, skrik, protestera, säg nej, lyssna, diskutera, demonstrera och våga - för vi är starkare än dom.
 
När valvakan tog slut på SVT kom nästa, dock inte fullt så allvarliga, stöt. En redovisning som skulle framföras samma dag. Det var bara att sätta sig kl 01:30 på natten och skriva den. Kl 03:00 kom jag i säng, vaknade kl 08 av en hemsk mardröm som involverade min fina kanin (var tvungen att ringa mamma och fråga om han var okej, det var han såklart, älskade prins <3). Sedan skola på det, fortfarande med EU-valet i färskt minne. När jag kom hem efter skolan ville jag egentligen bara sova. Sova bort rasism, mardrömmar, språhistoria och stress. Jag tog en liten tupplur och bestämde mig sedan för att gå på bio för att skingra tankarna - vilket jag lyckades alldeles ypperligt med (trots min långa deprimerande utläggning i hela inlägget här). Så skönt att kunna fly verkligheten ibland, även om det bara är för två timmar. Jag flydde med X-men, och kom tillbaka lite gladare och lite lättare. Redo att lämna denna monsturösa måndag för en toppen-tisdag, here I come!
 
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Rebecka Vigren, är 19 år och bor i en liten by som heter Docksta. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och håller just nu på att starta upp mitt eget företag med inriktning på porträttfotografering.

När jag inte fotograferar tycker jag mycket om att skriva, se på film, umgås eller bara ta det lugnt och lyssna på musik. I min blogg kommer ni få se många foton och glimtar från min vardag. Välkommen hit!

Tillbaka till startsidan