Årsresumé 2012

 
Januari
Efter jullovet började jag min sista termin på Nolaskolan och jag minns att jag hade en del rester att ta itu med. Det blev också många timmar framför TVn när juniorlandslaget plockade hem VM-guldet, glädjen var enorm. Vinkade hejdå till min fina Lisa som skulle tillbringa tre långa månadet i Indien, och virkade mina första amihurumis. Fick också ett tufft och oväntat besked om att fina Camino hade gått bort, endast 4 år gammal och fortfarande en unghäst. Minns att det blev några jobbiga dagar hemma, men speciellt i skolan då jag fick gå hem tidigt två gånger och dessutom vara hemma en dag. Sorg kan slå hårt och snabbt när man inte är redo.
 
 
 
Februari
Den här månaden behöver nog bara sammanfattas med ett ord - Stockholm! Fick chansen att praktisera på Shoot Magazine tack vare deras grymma redaktörer och otroligt stöttande lärare. En vecka tillbringade jag i Stockholm och fick vara med på kontoret med Emelie, som är en stor förebild och inspirationskälla för mig, och minst lika härliga Malou. De hade dessutom två andra fina praktikanter som var där under samma vecka som jag! Förutom praktiken vandrade jag runt i ett underbart vackert Stockholm och avslutade min resa med att se Doktor Glas på dramaten. 
 
 
 
Mars
I Mars kom nästa hårda bakslag då ett vetrinärbesök resulterade i att vi fick ta bort vår sockersöta älskade katt. 13 fina år fick vi med henne innan hon fick somna in medan tårarna föll och sorgen tog över mitt hjärta igen. Men med fina vänner och en fantastik familj kan man ta sig igenom det mesta, trots enorm saknad gick livet tillbaka till det vanliga. Familjen hälsade på brorsan i Umeå, mitt rum tapetserades äntligen om, fick använda foto till ett skolarbete och hade, förmodligen, världens längsta frukost på Örnsköldsviks mysigaste café (där satt vi 5h).
 
 
 
April
I april var det äntligen dags för Lisa att komma hem och med sig hade hon en väldigt fin grön bok som nu innehåller de flesta av mina dikter! I övrigt paserade månaden ganska obemärkt. Jag bollade företagsidéer med Anton, firade lite påsk, lyssnade på Kents nya fantastiska album, hade en snabb och spontan fotografering med Emma, fyllde år och köpte ett nytt objektiv för pengarna och längtade som en galning till Zambiaresan. 
 
 
 
Maj
Maj hälsades välkommen hos Evelina i Själevad med fina vänner då jag dagen innan hade fotograferat Markus och Elin (som kanske är den fotorafering jag är mest nöjd med i år) och senare på dagen också Kajsa. Men 6:e maj kom det jag och min klass hade väntat på länge - Zambia. Vår fantastiska klass åkte till den vackraste av kontinenter och skrattade, grät, hittade hopp och en annan verklighet. En resa som jag lärde mig otroligt mycket av och något jag aldrig kommer glömma. Men även här nådde sorgen mig, efter några mobillösa dagar på safari kom vi tillbaka dit vi bodde där ett sms om att min sagohäst hade gått bort. 31 år gammal blev Fricka, hon fick leva längre än många andra djur men saknaden kom direkt med många andra känslor och jag är så glad att jag hade fina människor runt omkring mig som tröstade bättre än någonting annat. 2005 till 2012 fick jag rida på Frickas rygg, nu hoppas jag att hon galloperar fritt på trapalandas evigt gröna ängar.
 
 
 
Juni
På nationaldagen fick vi hem en liten gråvit kattunge som vi döpte till Sally, sockersöt som hon var (och är!) var det svårt att slita sig och åka på picknickfestivalen som traditionsenligt arrageras i Örnsköldsvik. I juni var det också dags för balen och jag och två klasskamrater redovisade vårt projektarbete i form av vår första utställning. Till slut den 15:e juni var det dags att säga adjö till skolan. Efter nästan mer tårar än skratt, fina ord, massa kramar, flakåkning och till sist en studentfest hade jag plötsligt gått klart gymnasiet. Tre år som gav mig otroligt mycket som person, fantastiska minnen och fina vänner, precis som det ska vara! Resten av juni bestod av jobb på ICA, komma överrens med min nya Mac (som var väldigt samarbetsvillig) och fina dagar i solsken.
 
 
 
Juli
Sommaren är min absoluta favoritårstid, även denna trots regn och dåligt väder. Jag jobbade för fullt på ICA, åkte på utflykt till Ulvön, bodde en helg i Lisas stuga i Björknäs, seglade, planerade företaget och hade två spontana snabba fotograferingar med Lisa och Jessica. En väldigt bra sommarmånad helt enkelt!
 
 
 
 
Augusti
En konsert med Kent fick bli en toppenstart på Augusti månad och, enligt mig, den sista sommarmånaden. En hel del sol och bad då det äntligen var väder till det, sommarnätter utan slut och mitt första, och förvånande nog, lyckade försök till saftkokning. Augusti bjöd dessutom på en till Kent konsert då jag och Lisa åkte ner till Stockholm för att än en gång uppleva vårt favoritband spela oss till tårar. Med reketerna de sköt upp på slutet kan det inte beskrivas med andra ord än magiskt.
 
 
 
September
Gick en distanskurs för Emelie Ohlsson och tack vare den drog jag ihop fyra olika fotosessioner med nära och kära. Riktigt bra med träning och extra bra att få respons på bilderna! Jag sa hejdå till Lisa som än en gång skulle vara borta i 3 månader, kändes konstigt nog jobbigare än förra gången, men tack och lov för Skype! I övrigt jobbade jag som ett djur med hemsidan, priser och företaget i stort för att få det klart, och en frankrikeresa planerades när dagarna och timmarna räckte till.
 
 
 
Oktober
Hösten kom och precis när jag slutade jobba på ICA drog jag igång med min egen verksamhet på riktigt. Jag beställde visitkort, lanserade hemsidan och blev officiellt egenföretagare. Göteborgs poesifestival publicerade mig som en finalist i Ung Poesi på deras hemsida, men jag hade vetat det sedan juni utan att riktigt tro på det. Men sant och på riktigt var det, likaså när jag kom på framsidan på blogg.se, otrolig glädje! I slutet av oktober åkte jag, Rämsy och Emma ner till Göteborg för att lyssna på lite poesi och strosa runt i staden innan vi åkte vidare till Paris. Måste säga att det var något alldeles speciellt att se sitt eget namn i tryck, tänk att för ett och ett halvt år sedan hade jag aldrig skrivit en dikt. 
 
 
 
November
Jag och mina två vänner var lyckliga nog att få tilbringa nästan halva november i Frankrike där vi åkte från Paris till Avignon och till slut vidare till Montpellier och en halvdag i Sête. Efter en sommar och höst med massa jobb blev detta vår semester, vilken var mycket välkommen. När vi kom hem började jag aktivt gå på pingisträningarna igen och hann dessutom ut på några löprundor också! Lyckades också läsa ut några böcker och virka mig själv nya amigiurumis. 
 
 
 
December
I början av december lanserade jag mitt decembererbjudande som jag tror blev mycket uppskattat bland mina kunder! Runt jul rasslade det till ordentligt och jag fick många olika jobb nästan dagarna efter varandra, allt från syskonfotograferingar till att fota en lookbook. I december blev jag också nästan ohälsosamt beroende av musikhjälpen och fick till och med en natt vara med i radio och prata med Gina, oväntat med kul! Kul var det också att träffa saknade Anton som hälsade på i Sverige från New York, hoppas själv på att jag har möjlighet att hälsa på honom där under 2013. 

Kommentarer
Kommentar av: claudia
2013-01-02 klockan 16:19:43

härligt år !:D

Svar: tack! Mycket man hinner med att göra, tänka och känna (:
Rebecka Vigren


Kommentar av: Sandra | Fototokig student
2013-01-02 klockan 16:59:53

Härlig resume ;)

God fortsättning! ♥

Har du haft en bra start på det nya året?
Kram


Kommentar av: Ebba Molin
2013-01-02 klockan 21:56:17

Åh så många fina bilder, tummen upp!

Svar: tack så jättemycket!!
Rebecka Vigren


Kommentar av: Jennelie
2013-01-03 klockan 05:30:10

Otroligt fin resume Rebecka, så underbara bilder! Hoppas jag med på att få besök av dig! Kram

Svar: tack Jennelie! jag hoppas verkligen att jag kan komma, känns som att det är det hela min vår handlar om, haha! åll tummarna!! Kram
Rebecka Vigren


Kommentar av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping
2013-01-03 klockan 14:22:40

Du verkar ha haft ett bra 2012, hoppas ditt 2013 blir minst lika bra :)

Svar: desamma Matilda! :)
Rebecka Vigren


Kommentar av: Lisa ji
2013-01-03 klockan 17:57:20

Jag är så tacksam över det här året, och är så glad över att du finns i mitt liv! <3

Svar: detsamma finaste <3
Rebecka Vigren


Kommentar av: Emma
2013-01-06 klockan 16:21:53

Ser ut och låter som ett toppen år! :}


Kommentar av: Camilla ♥ BF13
2013-01-12 klockan 13:20:08

Så fina bilder du har :)

Svar: Tack så jättemycket! :)
Rebecka Vigren




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Rebecka Vigren, är 19 år och bor i en liten by som heter Docksta. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och håller just nu på att starta upp mitt eget företag med inriktning på porträttfotografering.

När jag inte fotograferar tycker jag mycket om att skriva, se på film, umgås eller bara ta det lugnt och lyssna på musik. I min blogg kommer ni få se många foton och glimtar från min vardag. Välkommen hit!

Tillbaka till startsidan