Nyårslöfte

Jag har faktiskt gjort ett litet nyårslöfte i år, så här i efterhand. Det handlar om mat, jag ska försöka äta bättre och våga testa nya maträtter. Och då menar jag inte att jag ska börja på någon 5:2 diet eller LCHF, utan mer att vara en aktiv konsument när jag handlar och tänka på vad jag äter. Jag äter till exempel mycket kött, jag tycker det är väldigt gott so why not. I min familj har vi in princip alltid ätit mycket kött och lite vegetariskt. Inte nödvändigtvis för att det inte är lika gott, utan mer för att ingen har satt sig in i hur man lagar vegetariskt, lite slentrian helt enkelt. Så mer vegetarisk mat ska det bli på min matsedel! Dessutom ska jag försöka äta sallad till varje måltid, något som jag har intalat mig själv att jag inte gillar, men som jag upptäcker nu inte är så farligt ändå (om man byter ut ishavssalladen till babyspenat är det ju riktigt gott!).
 
Jag vill också försöka köpa mer ekologiskt, och det här vill jag verkligen tipsa folk om! Köp mer ekologiskt, köp närproducerat. Om du ska handla mjölk, köp för tusan inte ICAs mjölk från Österrike, stöd dina lokala bönder och köp från Arla, Norrmejerier, Skånemejerier eller vad som finns, det är viktigt!
 
Ett annat tips, och detta riktar sig till folk som säger "köpa ekologisk mat är så dyrt!". Visst, det är lite dyrare och det är klart att alla inte har råd med det. Men köp en ekologisk produkt varannan gång när du handlar då. Köp det billiga havregrynet, men nästa gång du går och handlar, köp det ekologiska. Jag till exempel köper alltid ekologiskt smör och créme fraiche, och nu ska jag börja med att köpa ekologisk mjölk varannan gång jag handlar. Var också uppmärksam på priset, för ekologiskt är verkligen inte alltid dyrare! ICAs babyspenat exempelvis kostar exakt lika mycket ekologisk som "vanlig". Om jag, som "fattig student", har råd att köpa ekologisk mat, då har du nog det också!
 
Jag hoppas att fler tar detta som nyårslöfte, för det är ett ganska bra ett tycker jag. Hamna inte i någon mat-slentrian, väga testa nytt, även om det verkar svårt. Miljön förtjänar att du köper ekologisk mat då och då, att du inte hela tiden bidrar till köttindustrin och att du källsorterar dina förpackningar och din mat. Det är inte alls svårt, man ska bara orka göra det. Det kostar inte heller så mycket (visste ni att Qournfärs exempelvis är mycket billigare än nötfärs?), lägg några extra kronor då och då på en produkt som är märkt som ekologisk eller fairtrade. Det är mitt nyårslöfte i alla fall!
 
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Rebecka Vigren, är 19 år och bor i en liten by som heter Docksta. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och håller just nu på att starta upp mitt eget företag med inriktning på porträttfotografering.

När jag inte fotograferar tycker jag mycket om att skriva, se på film, umgås eller bara ta det lugnt och lyssna på musik. I min blogg kommer ni få se många foton och glimtar från min vardag. Välkommen hit!

Tillbaka till startsidan